Tuesday, May 07, 2024

Rules of Life

Important things for a Sadhak (साधक के लिये कुछ आवश्यक बातें)

.वासना देह से सुख प्राप्ति असम्भव है। (It is not possible to achieve happiness by attachment to this mortal frame.)

. मन देहज है, इन्द्रियों से जुडा उपाधिमय है। यहि इसका विकार है तथा भगवत चिन्तन, मनन, श्रवण तथा कर्म इसे प्रिय नही लगता। (Mind is connected to body and senses. This it self is its bane, thinking and meditating on God, hearing such things and performing acts towards that does not appeal to him.)

.क्रियाशीलता से उसे जाना नही जा सकता। उसे मन्द मन्द करते ही ब्रह्मज्ञान जागेगा। (Through mere activity, ‘That’ can not be realized. Consciousness of That will rise slowly-slowly.)

.जागतिक जुडाव से कभी भी स्वरूप ज्ञान नही हो सकता। केवल गुरु ही उपेक्षित है। (But attachmetn to the world, one can never realize self. Guru is essential for this.)

.हमें चाहिये कि हम अपने ज्ञान अनुरूप सर्वदा भगवद् कल्पना में ही तत्पर रहें। (It is needed that we should always keep busy meditating on God as per our knowledge.)

.गुरु प्रति पूर्ण रूपेण आज्ञा पालक हो कर ही ब्रह्मज्ञान प्राप्त हो सकता है। ( By full dedication towards Guru, one can attain realization of the self.)

.जो सर्वदा आत्म चिन्तन रत है उसे कभी भी दुख नहीं हो सकता। (Those who are ever busy in meditating on self, they can never be unhappy.)

.गुरु पद्धति का सतत अभ्यास ही ज्ञान का द्योतक है। (Continuous practice of the process taught by one’s Guru is the cause of rising of knowledge.)

.जगत मे रहते हुए स्वरूप अवस्था प्राप्त करना ही शिष्य का मन्त्र है। (Realizing the self while in the this very mortal frame, is the mantra of a disciple.)

१०. मूल मन्त्र का द्विदल में साक्षी रूप से करने पर मैं का लोप हो जायेगा। ( Witnessing the mantra in one’s Ajna chakra is cause of removal of ‘I-ness’.)

११. पुरुषार्थ से साधना अभ्यास काल में वृद्धि निरन्तर करनी चाहिये। (With effort, one should always try to increase time of spiritual practice.)

१२. मैं रूपी रोग का निराकरण, क्रिया की सूक्ष्मता से देहासक्ति के निराकरण तथा नित्य पदार्थ में पूर्वासक्ति से ही हो सकता है। (Removal of disease that ‘I am’, can only be attained subjugation of body consciousness through subtleness of kriya and attachment to that which is etrnal in us. )

१३. भगवत स्मरण में नित्यप्रति सन्लग्न रहें। (One should always be engaged in remembrance of God.)

१४. गुरु का सर्वदा ध्यान ही कल्पना जाल से विमुक्त कर स्वरूप में स्थिति प्रदान कर सकता है। (Dhyan of Guru alone, setting us free from our web of imagination, provides us establishment in the self.)

१५. हम जगत में जिस किसी वस्तु को भी प्रिय मान कर जो कुछ भी चाहते हैं, उसके मूल में केवल और केवल आत्मप्रीति ही है न कि वस्तु प्रीति। (In the world, whichever thing we consider dear to us, at the base of all that, is not the love of that very thing but dearness of our own Atma alone.) ....................Om!

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